loading...

بازرگاني پرشين پيشرانه

پخش لوازم الكتريكي

بازدید : 643
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

۸ تاثير جالب موسيقي بر مغز انسان

فردريش نيچه

ارسطو موسيقي را يكي از شاخه‌هاي رياضي مي‌دانسته و فيلسوفان اسلامي نيز اين نظر را پذيرفته‌اند، همانند ابن سينا كه در بخش رياضي كتاب شفا از موسيقي نام برده‌است. ولي از آنجا كه همه ويژگي‌هاي موسيقي مانند رياضي مسلم و غيرقابل تغيير نيست، بلكه ذوق و قريحهٔ سازنده و نوازنده هم در آن دخالت تام دارد، آن را هنر نيز مي‌دانند. در هر صورت موسيقي امروز دانش و هنري گسترده‌اي است كه داراي بخش‌هاي گوناگون و تخصصي مي‌باشد. صدا در صورتي موسيقي ناميده مي‌شود كه بتواند پيوند ميان اذهان ايجاد كند و مرزي از جنس انتزاع آن را محدود نكند.

اما اين علم، هنر و يا پديده‌ي فوق‌العاده چه تاثيري بر انسان و روحياتش دارد؟ محققان در سرتاسر جهان به مطالعه‌ي اين تاثيرات پرداخته‌اند كه خلاصه‌ي بسيار كوچكي از همه‌ي نظريات آنها را مي‌توانيد در اين مقاله مطالعه كنيد.

persianpishraneh.com

۱- موسيقي شاد و يا غمگين بر ديد ما به مسائل خنثي تاثير مي‌گذارد

معمولا مي‌توانيم تشخيص دهيم كه آيا يك موسيقي شاد و غمگين است، اما اين نظر معمولا برخواسته از احساسي است كه با شنيدن موسيقي به فرد منتقل مي‌شود. در واقع، مغز ما به موسيقي شاد و غمگين متفاوت پاسخ مي‌دهد.

حتي قطعه‌هاي كوتاه موسيقي شاد يا غمگين بر ما تاثير مي‌گذارند. يك تحقيق نشان مي‌دهد كه پس از شنيدن يك قطعه‌ي موسيقي كوتاه، شركت كنندگان بيشتر تمايل داشتند كه وضعيت خنثي‌اي را به عنوان وضعيتي شاد و يا غمگين تفسير كنند تا با موسيقي‌اي كه شنيده بودند، هماهنگ شود. اين موضوع با ديگر حالت‌هاي چهره نيز اتفاق افتاد، اما بيشتر براي موقعيت‌هايي قابل توجه بود كه به حالت خنثي نزديك‌تر بودند.

موضوع جالب‌تر ديگر در مورد چگونگي تحت تاثير موسيقي قرار گرفتن احساسات اين است كه دو نوع احساسات به موسيقي مرتبط هستند: احساسات ادراكي و احساسات عاطفي.

اين بدان معني است كه برخي اوقات مي‌توانيم احساسات يك قطعه‌ي موسيقي را بدون تجربه كردن‌شان، درك كنيم، كه دال بر اين موضوع است كه گوش دادن به موسيقي غمگين براي بسياري از نه تنها افسرده كننده نيست، بلكه بسيار هم لذت بخش است.

بر خلاف شرايط واقعي، هيچ خطر و يا تحديد جدي‌اي هنگام گوش دادن به موسيقي ما را تهديد نمي‌كند، بنابراين مي‌توانيم احساسات مربوطه را بدون تجربه‌ي واقعي، درك كنيم.

۲-صداي پس زمينه مي‌تواند خلاقيت را افزايش دهد

همه آهنگ‌هاي انرژتيك درون ليست موسيقي‌شان را دوست دارند. اما هنگامي كه بحث خلاقيت كاري به ميان مي‌آيد، ممكن است موسيقي بلند بهترين گزينه نباشد.

تحقيقات نشان داده‌اند كه سطح ملايم موسيقي نقطه عطفي براي خلاقيت است. موسيقي پس زمينه حتي بيشتر از سطوح پايين موسيقي خلاقيت انسان را تحريك مي‌كند.

عملكرد اين قضيه به گونه‌اي است كه موسيقي ملايم دشواري پردازش را افزايش داده كه منجر به افزايش پردازش انتزاعي و خلاقيت بالاتري مي‌شود. به بيان ديگر، هنگامي كه در تلاش براي پردازش كارها هستيم، به سمت روش‌هاي خلاقانه‌تر مي‌رويم.

۳-سليقه‌ي موسيقي شخصيت را پيش‌بيني مي‌كند

مطالعه‌اي كه در آن زوج‌ها با نگاه كردن به ليست آهنگ‌هاي مورد علاقه‌ي ديگري، يكديگر را شناختند، نشان داد كه اين افراد به پيش بيني‌هاي قابل اعتمادي نسبت به ويژگي‌هاي اخلاقي يكديگر رسيده‌بودند.

اين تحقيق ۵ ويژگي اخلاقي را در اختيار شركت كنندگان قرار داد و جالب اين بود كه برخي از ويژگي‌ها بسيار دقيق و بر اساس سليقه‌ي موسيقي ديگري پيش بيني شده بودند.

به طور خلاصه، يافته‌هاي مطالعه را مي‌توان به صورت راهنماي زير ارائه داد:

  • طرفداران موسيقي بلوز داراي اعتماد به نفس بالا، خلاق، اهل گردش، مهربان و راحت هستند.
  • طرفداران موسيقي جز داراي اعتماد به نفس بالا، خلاق، اهل گردش و راحت هستند.
  • طرفداران موسيقي كلاسيك داراي اعتماد به نفس بالا، خلاق، درونگرا و راحت هستند.
  • طرفداران موسيقي رپ داراي اعتماد به نفس بالا و اهل گردش هستند.
  • طرفداران موسيقي اپرا داراي اعتماد به نفس بالا، خلاق و مهربان هستند.
  • طرفداران موسيقي كانتري و وسترن سخت كوش و اهل گردش هستند.
  • طرفداران موسيقي رِگِي داراي اعتماد به نفس بالا، خلاق، اهل گردش، مهربان و راحت هستند و اصلا اهل سخت كوشي نيستند.
  • طرفداران موسيقي دنس خلاق و اهل گردش هستند، اما مهربان نيستند.
  • طرفداران موسيقي ايندي داراي اعتماد به نفس پايين و خلاق هستند، اما مهربان و سخت كوش نيستند.
  • طرفداران موسيقي باليوود خلاق و اهل گردش هستند.
  • طرفداران موسيقي راك يا هوي متال داراي اعتماد به نفس پايين، خلاق، مهربان و راحت هستند، اما سخت كوش و اهل گردش نيستند.
  • طرفداران موسيقي پاپ داراي اعتماد به نفس بالا، سخت كوش، اهل گردش و مهربان هستند، اما خلاق و راحت نيستند.
  • طرفداران موسيقي سول داراي اعتماد به نفس بالا، خلاق، اهل گردش، مهربان و راحت هستند.

۴-موسيقي هنگام رانندگي به طور قابل ملاحظه‌اي حواس‌مان را پرت مي‌كند (بر خلاف باور متدوال)

مطالعه‌ي ديگري كه روي نوجوانان و جوانان انجام شد، بر چگونگي تاثير موسيقي بر نحوه‌ي رانندگي آنها تمركز كرد.

رانندگان هنگام گوش دادن به موسيقي مورد علاقه‌ي خودشان، سكوت و يا موسيقي ايمن (كه محققان پيشنهاد كردند) مورد آزمايش قرار گرفتند. البته كه اكثر آنها موسيقي خودشان را ترجيح داد، اما ثابت شد كه بيشتر باعث پرتي حواس مي‌شود: هنگام گوش دادن به موسيقي مورد علاقه‌ي خودشان، رانندگان اشتباهات بيشتري مرتكب مي‌شدند و با خشونت بيشتري رانندگي مي‌كردند.

جالب‌تر اين كه موسيقي ارائه شده توسط محققان بسيار موثرتر از سكوت بود. اين طور به نظر رسيد كه موسيقي ناآشنا، يا غيرجذاب بهترين گزينه براي رانندگي است.

۵-يادگيري موسيقي مي‌تواند مهارت‌هاي حركتي و استدلالي را به طور قابل توجهي افزايش دهد

به طور كلي افراد تصور مي‌كنند كه يادگيري يك ابزار موسيقي براي كودكان بسيار مفيد است، اما در واقع اين كار بسيار مفيدتر از چيزي است كه انتظارش را داريم. يك مطالعه نشان داد كودكاني كه سه سال و يا بيشتر آموزش نوازندگي آلات موسيقي ديده‌اند بهتر از آنهايي كه آموزش موسيقي نديده‌اند، از نظر توانايي هاي تبعيض شنوايي عمل كردند.

اين كودكان هم چنين در از نظر دايره‌ي لغت و توانايي‌هاي استدلال غيركلامي امتيازات بهتري به ثبت رساندند، كه شامل درك و بررسي اطلاعات بصري مانند شناسايي روابط، شباهت‌ها و تفاوت‌هاي ميان شكل‌ها و طرح‌ها است.

۶-موسيقي كلاسيك مي‌تواند توجه بصري را بهبود دهد

تنها كودكان نيستند كه مي‌توانند از آموزش و يا قرار گرفتن در معرض موسيقي بهره ببرند. يك تحقيق كوچك نشان داد كه بيماران سكته‌ي مغزي هنگام گوش دادن به موسيقي كلاسيك، توجه بصري بيشتري كسب كردند.

اين مطالعه هم چنين نويز سفيد و سكوت را براي قياس نتايج امتحان كرد، و دريافت كه مانند مطالعه‌ي رانندگي كه به آن اشاره شد، سكوت منجر به بدترين نتايج شد.

۷-تماس تلفني يك سويه، بيشتر از مكالمات معمولي باعث پرتي حواس مي‌شوند

مطالعه‌ي ديگري كه به جاي موسيقي بر نويز تمركز كرد، نشان داد هنگامي كه بحث از پرتي حواس در مكالمه با ديگران به ميان مي‌آيد، تماس‌هاي تلفني يك سويه از همه بدتر هستند.

پس از اينكه يك پرسشنامه مشخص كرد كه به نظر ۸۲% افراد شنيدن مكالمه‌ي تلفني ديگران آزاردهنده است، ورونيكا گالوان، روانشناس شناختي دانشگاه سن ديگوي آمريكا تصميم گرفت دليل اين آزار را كشف كند.

در يك مطالعه، شركت كنندگان به دو گروه تقسيم شدند كه يكي از اين دو گروه بايد به يك سو از يك مكالمه‌ي تلفني و گروه ديگر به مكالمه‌ي كامل گوش مي‌دادند و يك پازل را حل مي‌كردند.

گروهي كه به يك سو از مكالمه گوش مي‌دادند تمركز كمتري نسبت به گروه ديگر داشت. كه محققان دليل آن را تلاش براي حدس سوي ديگر مكالمه دانستند كه فرد شركت كننده نمي‌شنود.

۸-موسيقي به ورزش كردن كمك مي‌كند

برگرديم به موسيقي! مي‌بينيم كه همانطور كه سكوت نمي‌تواند به خلاقيت و رانندگي بهتر كمك كند، هنگام ورزش هم چندان عامل موثري نيست.

سالهاست كه تحقيقات بر روي تاثير گوش دادن به موسيقي هنگام ورزش در حال انجام است. در سال ۱۹۱۱، يك مطالعه نشان داد كه گوش دادن به موسيقي در مقابل سكوت، باعث افزايش سرعت ركاب زدن دوچرخه سواران مي‌شود.

اين امر به اين دليل است كه گوش دادن به موسيقي مي‌تواند فريادهاي خستگي مغز را سركوب كند. همانطور كه بدن مي‌فهمد كه خسته هستيم و مي‌خواهد كه استراحت كنيم، به مغز نيز پيام‌هايي مي‌فرستد تا پيام استراحت ارسال كند. گوش دادن به موسيقي رقيبي براي بدن در تسخير توجه مغز است و به ما كمك مي‌كند تا به راحتي از اين پيام‌هاي خستگي چشم پوشي كنيم.

نوشته شده توسط: مينا داودي

persianpishraneh.com

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 36

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 363
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 92
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 125
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 680
  • بازدید ماه : 1300
  • بازدید سال : 23191
  • بازدید کلی : 2026022
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه