loading...

بازرگاني پرشين پيشرانه

پخش لوازم الكتريكي

بازدید : 1018
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

روز جهاني غذا و خوشمزه ترين و بدمزه ترين غذاهاي جهان

روز جهاني غذا در سراسر جهان برگزار مي شود. در اين روز برنامه هاي زيادي در مركز فائو در رم ايتاليا اجرا مي شوند. هدف اين برنامه ها، سازمان هاي سياسي و غير سياسي است كه توجه خاصي به موضوع غذا دارند.سازمان ملل متحد و دانشگاه هاي سراسر جهان، سمپوزيوم، كنفرانس، كارگاه و ارائه هايي در مورد اين موضوع خاص و چگونگي توليد، توزيع و امنيت غذا برگزار مي كنند.

persianpishraneh.com

معرفي سازمان فائو (FAO) و روز جهاني غذا

هدف موسسه فائو از برگزاري برنامه هايي براي روز جهاني غذا، بالا بردن كيفيت غذا در دنيا، بهبود توليدات كشاورزي، بالا بردن سطح زندگي مردم روستاها است كه ارتباطي مستقيم با رشد اقتصاد جهان دارد. از سال ۱۹۸۱، روز ۱۶ اكتبر مصادف با ۲۴ مهر ماه به عنوان «روز جهاني غذا» شناخته شده است.

رژيم هاي غذايي انتخابي اكثر مردم به سمت استفاده از غذاهاي سالم تر و مواد مغذي تري سوق يافته كه با روش هايي كاملاً اخلاقي و دوستدار محيط زيست توليد شده اند. اين كيفيت ها چيزهايي هستند كه اتحاديه اروپا در تلاش است آن ها را از طريق دستورالعمل هاي استاندارد و فعاليت هاي مساعي تضمين كند.

از دهه ۱۹۶۰، اين سازمان در حال توسعه استانداردهاي بين المللي براي مواد اوليه اي است كه در ارتباط با مواد غذايي هستند. اين سازمان همچنين مطالعاتي بر روي امولوسيون كننده ها، تثبيت كننده ها و رنگ هاي خوراكي داشته است و براي اولين بار بعد از ۲۰ سال ليستي از مواد طعم دهنده مورد قبول براي غذاها ارائه كرده است.

تا چند سال پيش، سياست اين سازمان و روز جهاني غذا اساساً نظارت بر كيفيت شيميايي و ميكروبيولوژي غذاها بوده است. امروزه كاملاً مشخص است كه رژيم غذايي بايد سالم باشد. مثلاً در سال ۲۰۰۳ اتحاديه اروپا، در ارتباط با سازمان بهداشت جهاني در روز جهاني غذا انجمني را براي بررسي غذاهاي مورد استفاده در مدرسه تشكيل داد و در سال ۲۰۰۶ كنفرانسي را با موضوع «مبارزه با چاقي» با همراهي سازمان بهداشت جهاني برگزار كرد.

احترام به محيط زيست، يك اصل مهم

جدا از امنيت و بهداشت غذا، از توليدكنندگان و كشاورزان انتظار مي رود به موارد قانوني مانند احترام به محيط زيست و سلامت حيوانات اهميت بدهند. كنوانسيون حمايت از حيوانات كه توسط اتحاديه اروپا به وجود آمده، اولين سند بين المللي در مورد اصول اخلاقي براي حمل و نقل، پرورش و كشتار حيوانات ارئه كرده است. اين سند پايه اي براي تمام قوانين مربوط در اروپا و متعاقبا در بسياري از كشورهاي جهان شد.

خوشمزه ترين و بدمزه ترين غذاهاي جهان

تهيه غذا و حتي توليد و پرورش مواد اوليه آن در كشورهاي مختلف متقاوت است. به مناسبت اين روز به بررسي و معرفي خوشمزه ترين غذاهاي دنيا مي پردازيم. هرچند اعطاي لقب خوشمزه ترين و بدمزه ترين در مورد غذا موضوعي كاملاً سليقه اي و شخصي خواهد بود؛ اما اين مطلب به بررسي غذاهايي پرداخته كه از نظر بسياري از افراد لقب «غول غذاها» را گرفته اند و در مقابل غذاهايي كه به عنوان بدمزه ترين غذاها شناخته شده اند.

۱۰- آمريكا

به دليل اينكه بسياري از غذاهاي معروف آمريكا ريشه اي از كشورهاي ديگر دارند، مانند پيتزا كه از ايتاليا به اين كشور آمده و سيب زميني سرخ شده كه از بلژيك به آلمان آمده است. پس بايد در مورد غذاهاي سنتي اين كشور مانند آبگوشت صدف و پاي ليموترش حرف بزنيم.

غذاهاي خوشمزه آمريكا: چيزبرگر و كوكي با تكه هاي شكلات

غذاي بدمزه آمريكا: غذاهاي فرآوري شده و كي اف سي (KFC)

۹- مكزيك

اگه شما حق داشته باشيد فقط يك غذا تا پايان عمرتان بخوريد، عاقلانه ترين انتخاب غذاهاي مكزيكي است، چراكه هيچ وقت از خوردن آنها خسته و دلزده نخواهيد شد.

خوشمزه ترين غذاهاي مكزيك: مول (Mole)، تاكو ال پاستور (Taغير مجاز مي باشد al pastor)، تامالز (Tamales)

بدمزه ترين غذاي مكزيك: توستاداس (Tostadas)

۸- تايلند

يكي از جاذبه هاي تايلند خوراكي هاي خياباني اين كشور است. تركيب ادويه هاي مختلف در هر غذا طعم پيچيده اي به وجود مي آورد كه شبيه به يك اركستر موزيك است.

خوشمزه ترين غذاهاي تايلند: تام يام كينگ (Tom yam kung)، ماسامان كوري (Massaman curry)، سوم تام (Som tam)

بدمزه ترين غذاي تايلند: پلا سوم (Pla som)

۷- يونان

با خوردن غذاهاي يونان فكر مي كنيد كه غذاهاي موجود در يك مجله پر از رنگ و شاد به زندگي واقعي آمده اند، اما بدون هيچ فتوشاپي. مثل درياي آبي و ساختمان هاي سفيد يونان، ميوه هاي زيتون، پنير فتا، سالادهاي رنگارنگ و گوشت هاي رُست شده كاملاً شبيه يك كارت پستال واقعي هستند.

خوشمزه ترين غذاهاي يونان: روغن زيتون، اسپاناكوپيتا (Spanakopita)، جايروس (Gyros)

بدمزه ترين غذاي يونان: لاچارونيزو (Lachanorizo)

۶- هند

وقتي در آشپزي آنقدر از فلفل استفاده كنيد كه ديگر طعم گوشت و سبزيجات را متوجه نشويد؛ يعني غذا، فداي طعم دهنده ها شده است. وقتي غذايي با افزودن فلفل خوشمزه شود ديگر قانوني براي استفاده از فلفل وجود نخواهد داشت.

خوشمزه ترين غذاهاي هند: دال (Dal)، دوسا (Dosa)، چاي (Chai)

بدمزه ترين غذاي هند: مرغ بالتي (Balti chicken)

۵- ژاپن

ژاپني ها همان دقتي را كه در مهندسي دارند در درست كردن غذا هم دارند. ژاپن جايي است كه اساتيد درست كردن سوشي را در خود جاي داده، كساني كه با غذاهايشان مشتري ها را شوكه مي كنند.

خوشمزه ترين غذاهاي ژاپن: سوپ ميسو (Miso soup)، سوشي و ساشيمي (Sushi and sashimi)، تمپورا (Tempura)

بدمزه ترين غذاي ژاپن: فوگو (Fugu)

۴- اسپانيا

بيايد غذا بخوريم، بعد بخوابيم، بعد دو ساعت كار كنيم و بعد دوباره غذا بخوريم. «زنده باد اسپانيا»! كشوري كه آنقدر غذاهاي خوشمزه دارد كه همه دوست داريم در اين كشور زندگي كنيم.

خوشمزه ترين غذاهاي اسپانيا: خامون ايبريكو (Jamon Iberico)، چورس (Churros)

بدمزه ترين غذاهاي اسپانيا: گزپاچو (Gazpacho)

۳- فرانسه

اگر شما هم از جمله اشخاصي هستيد كه شعار «زندگي مهم تر از غذا است» را سرلوحه خود كرده ايد، بهتر است از پاريس ديدن كنيد. چرا كه همه در اين كشور به اهميت غذاي خوب باور دارند.

خوشمزه ترين غذاهاي فرانسه: اسكارگو (Escargot)، ماكارون (Macarons)، باگت (Baguette)

بدمزه ترين غذاهاي فرانسه: فوا گرَه (Foie gras)

۲- چين

مردمي كه با سوال آيا غذا خورده اي؟ جوياي حال يكديگر مي شوند، مسلماً كساني هستند كه غذا نقش مهمي در زندگيشان دارد.

خوشمزه ترين غذاهاي چين: ديم سام (Dim sum)، زيالونگ بائو (Xiaolongbao)، اردك پكن (Peking duc)

بدمزه ترين غذاي چين: سوپ كوسه (Shark’s fin soup)

۱- ايتاليا

ايتاليا قرن ها است كه آشپزي سراسر دنيا را با سس گوجه هاي خوشمزه و دسرهاي چرب و چيلي تحت سيطره خود درآورده است.

خوشمزه ترين غذاهاي ايتاليا: اسپاگتي بلونيز (spaghetti bolognaise)، پيتزا، سالامي ايتاليايي، قهوه و كاپوچينو

بدمزه ترين غذاي ايتاليا: گوشت بوفالو با پنير موتزارلا (Buffalo mozzarella)

با اينكه در دنيا حتماً غذاهاي خوشمزه و بدمزه ديگري وجود دارد، ما در اين مطلب به اختصار از غذاهاي ۱۰ كشور نام برده ايم. اما مهم ترين نكته آن است كه بايد در روز جهاني غذا به كساني توجه شود كه از داشتن غذاي سالم و كافي محروم مانده اند. هرچند بسياري از كشورها به اين موضوع توجه خاصي داشته و دارند ولي بايد همه ما براي ريشه كن كردن قحطي و گرسنگي در تمام جهان در كنار يكديگر بايستيم.

persianpishraneh.com

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 36

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 363
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 109
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 79
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 571
  • بازدید ماه : 1191
  • بازدید سال : 23082
  • بازدید کلی : 2025913
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه