loading...

بازرگاني پرشين پيشرانه

پخش لوازم الكتريكي

بازدید : 755
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

پنج نكتۀ مثبت و منفي از ويژگي هاي آيفون ۱۰


محصول جديد اپل با نام اپل آيفون ۱۰ كه هفتۀ گذشته با يك نمايشگر OLED و برچسب قيمت بسيار بالاي ۹۹۹ دلاري معرفي شد مي‌تواند باعث تغييرات وسيعي در بازار اسمارت‌فون‌هاي گران‌قيمت بازار شود. هنوز براي صحبت از ميزان تأثير آيفون ۱۰ روي فروش سالانۀ گوشي‌هاي شركت اپل زود است اما مي‌توان با قطعيت گفت اين محصول جديد و البته متفاوت، ساير توليدكنندگان گوشي‌هاي هوشمند را به واكنش وادار خواهد كرد. در اين مطلب به ويژگي هاي آيفون ۱۰ خواهيم پراخت.

persianpishraneh.com

در روزهاي گذشته در مورد بسياري از ويژگي هاي آيفون ۱۰ صحبت شده است. گذشته از تبليغات اپل در مورد اين گوشي، بايد ببينيم هر كدام از اين ويژگي‌ها و مشخصات چه بازخوردي در بين مشتريان خواهد داشت. يكي از مهم‌ترين ويژگي هاي آيفون ۱۰، قيمت آن است كه براي اولين بار، قيمت يك اسمارت‌فون را از نظر دلاري، به مرز اعداد چهاررقمي مي‌رساند.

اپل آغاز پيش‌فروش آيفون ۱۰ را ۲۷ اكتبر اعلام كرده بنابراين علاقمندان و هواداران وفادار اپل فرصت كافي براي سبك و سنگين كردن و تصميم عاقلانه براي خريد يا عدم خريد آيفون ۱۰ خواهند داشت. آن‌ها بايد تصميم بگيرند كه آيا صرف هزينۀ بيشتر براي محصولي با قدرت برابر با آيفون ۸ و البته خصوصياتي مانند نمايشگر بدون حاشيه تصميم عاقلانه‌اي خواهد بود يا خير. البته هنوز هم مي‌توان آيفون ۷ را هم با قيمت قابل قبول ۵۴۹ دلار و خصوصيات خوب خود در نظر داشت.

نمايشگر دلرباي OLED و بدون حاشيه

مهم‌ترين و برجسته‌ترين ويژگي هاي آيفون ۱۰ را مي‌توان نمايشگر OLED آن دانست كه گفته مي‌شود فوق‌العاده‌ترين نمايشگري است كه تاكنون در اسمارت‌فون‌ها ديده شده است. صفحه نمايش بدون حاشيه و edge-to-edge پيش از آيفون ۱۰ در گوشي‌هايي مانند Xiaomi Mi Mix در سال گذشته و گلكسي اس۸ سامسونگ در سال جاري ميلادي ديده شده بود اما اين بار اپل تصميم گرفته امتياز «اولين بودن» را كنار گذاشته و از اين خصوصيت مثبت در محصول جديد خود استفاده كند.

بعضي ترديدها در مورد بخش موسوم به notch در بالاي نمايشگر آيفون ۱۰ كه محل قرارگيري سنسورها و دوربين جلوي دستگاه و سخت‌افزارهاي مورد نياز براي عملكردهايي مانند Face ID و Animoji وجود دارد اما ويژگي هاي آيفون ۱۰ مانند تكنولوژي نمايشگر True Tone و قابليت تطبق‌پذيري رنگ و روشنايي آن به همراه سوپر رتينا و رزولوشن عالي ۲۴۳۶×۱۱۲۵ و تراكم پيكسلي ۴۵۸ در صفحۀ ۵٫۸ اينچي آيفون ۱۰ نشان مي‌دهند كه اين نمايشگر نقطۀ قوت بسيار بالايي براي محصول جديد است. نقطه قوتي كه مهم‌ترين تفاوت بين آيفون ۱۰ و آيفون ۸ را رقم خواهد زد.

دوربين جلوي قدرتمندتر

اين بخش كه در يك قطعۀ به نظر اضافي روي نمايشگر قرار گرفته شامل چندين سنسور و قطعه مربوط به دوربين مي‌شود كه كاري بسيار بيشتر از تبديل چهرۀ شما به يك اموجي يا اسكن كردن چهره براي باز كردن قفل صفحه انجام مي‌دهند. ماژول جديد دوربين جلوي آيفون حالا از يك دوربين مادون قرمز، يك روشن‌كنندۀ قدرتمند، اسكنر مجاورت، سنسور نور محيطي، اسپيكر، ميكروفون، دوربين ۷ مگاپيكسلي و يك پرژكتور نقطه‌اي بهره مي‌برد. تمام اين قطعات در كنار هم بخشي را تشكيل مي‌دهند كه اپل آن را دوربين TrueDepth نام‌گذاري كرده و براي ويژگي‌هايي مانند Animoji، Face ID و چندين تكنيك جديد و جالب جديد براي اپليكيشن دوربين كمك خواهند كرد.

TrueDepth مي‌تواند به دوربين جلوي آيفون ۱۰ توانايي انجام عمل aperture-reduction يا تنگ شدن ديافراگم براي عكاسي در حالت پرتره – كه سال گذشته تنها براي دوربين اصلي آيفون ۷ پلاس امكان‌پذير بود – را اعطا كند. علاوه بر آن، افكت‌هاي جديدي نيز در حالت پرتره اضافه شده كه امكان نوردهي فلش حرفه‌اي‌تر را مهيا مي‌كنند. البته اين خصوصيات براي بسياري از افراد به چشم نخواهند آمد اما سلفي‌گيرها و عكاسان حرفه‌اي مسلماً از مشاهدۀ چنين ويژگي‌هايي در يك گوشي خوشحال خواهند شد و شايد حتي به خريد آيفون ۱۰ به همين دلايل ترغيب شوند.

انيموجي سه بعدي از ويژگي هاي آيفون ۱۰

انيموجي‌ها حيوانات كارتوني هستند كه حركات صورت، حالات و صحبت‌هاي شما را با استفاده از دوربين جلو و سنسورهاي نگاشت سه‌بعدي آيفون ۱۰ شبيه‌سازي مي‌كنند. براي عملكرد انيموجي از همان قطعات TrueDepth كه Face ID نيز از آن استفاده مي‌كند كمك گرفته شده و مي‌توان اين خصوصيت را به عنوان مثالي عالي از تركيب نرم‌افزار و سخت‌افزار براي بهبود فناوري‌هاي موجود توسط اپل معرفي كرد.

حتي اگر تمام آيفون ۱۰ ساخته شده توسط اپل در چند ماه آينده فروش روند، باز هم اين تعداد نمي‌توانند سهم خيلي بزرگي از اسمارت‌فون‌هاي موجود در بازار را تشكيل دهند، بنابراين احتمال اينكه انيموجي‌ها به اين زودي‌ها تبديل به بخش معمول چت‌هاي رد و بدل شده بين افراد شوند بسيار پايين است. اما به هر حال اين ايدۀ جديد مي‌تواند در آينده توسط ساير سازندگان نيز دنبال شود و به تدريج جاي خود را باز كند. با كمك انيموجي‌ها، اپل بار ديگر نشان داد كه هنوز هم مي‌تواند تحولاتي در حوزۀ فناوري ايجاد كند، هرچند هم كه اين قابليت جديد، بچگانه و فقط براي سرگرمي معرفي شود.

نمايشگر ۵٫۸ اينچي

صفحه نمايش جديد بدون حاشيۀ آيفون ۱۰ به معني اين است كه حداقل نسبت به آيفون ۸ پلاس، با يك نمايشگر بزرگ‌تر و البته اندازۀ كلي جمع و جور روبرو هستيم. اين نمايشگر ۵٫۸ اينچ قطر دارد اما طول دستگاه از آن كوچكتر بوده و ۵٫۶۵ اينچ يعني ۱۴۳٫۶ ميلي‌متر است.

در مقابل، آيفون ۸ پلاس حاشيه‌هاي بزرگ‌تري دارد. نمايشگر ۵٫۵ اينچي آن از رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ و اراكم پيكسلي ۴۰۱ پيكسل در اينچ بهره مي‌برد و بدنۀ دستگاه، ۶٫۲۴ اينچ طول دارد. اگر نسبت اندازۀ نمايشگر به كل بدنه – چه براي فيلم ديدن و چه بازي كردن – براي شما اهميت داشته باشد، آيفون ۱۰ در اين زمينه بسيار برتر خواهد بود.

حس تكنولوژي آينده با Face ID

هنوز عملكرد Face ID و ميزان امنيت آن توسط كاربران امتحان نشده و حتي گفته مي‌شود ممكن است اپل از روش‌هاي جايگزين نيز براي باز كردن قفل آيفون ۱۰ پشتيباني كند اما به هر حال، Face ID و ويدئوهاي تبليغاتي مربوط به آن،همان چيزي است كه مي‌توانيم براي بسياري از عملكردهاي آينده در دنياي تكنولوژي متصور باشيم. در واقع زماني كه كمي بيش از نيم دهه پيش، اسكنرهاي اثر انگشت اولين بار روي گوشي‌ها استفاده شدند نيز همين هراس‌ها در مورد آن‌ها وجود داشت و حالا به نظر مي‌رسد در حال ورود به بخش بعدي در زمينۀ امنيت موبايل هستيم. (البته باز هم اپل در اين زمينه، اولين شركت فعال نيست اما تكنولوژي تشخيص چهرۀ استفاده شده در آيفون ۱۰ مي‌تواند بسيار پيشرفته‌تر نسبت به موارد پيشين باشد).

تشخيص چهرۀ افراد توسط گوشي، شناسايي آن و استفاده از اطلاعات بدست آمده از چهره مي‌تواند جذابيت‌هاي ديگري نيز داشته باشد. احتمالاً اين قابليت نيز مانند Touch ID در آينده روي عملكردهاي ديگري مانند پرداخت‌هاي موبايلي فعال خواهد بود و با كمك هوش مصنوعي، مي‌توان كاربردهاي ديگري مثل عكس‌العمل مناسب گوشي به حالات احساسي چهره را نيز تصور كرد.

اما مانند هر محصول ديگري، آيفون ۱۰ نيز نقاط منفي و ناخوشايندي دارد كه مي‌تواند از فروش بالاي محصول جلوگيري كند. در ادامه بعضي از اين موارد ذكر خواهند شد.

آيفون ۱۰ گران است … خيلي گران!

مهم‌ترين ويژگي هاي آيفون ۱۰ بعد از صفحه نمايش آن را مي‌توان برچسب قيمتي اين محصول دانست. اپل قيمت نسخۀ پايۀ اين محصول را براي اولين بار به مرز ۱۰۰۰ دلار رسانده و با در نظر گرفتن ماليات و تهيۀ نسخۀ ۲۵۶ گيگابايتي، بايد براي صرف هزينه‌هاي بالاتر نيز آماده باشيد. ضمن اينكه اين قيمت مربوط به كشور امريكاست و در ساير نقاط بايد انتظار مبالغ بالاتري را نيز داشته باشيم. براي مثال قيمت اعلام شده در ايتاليا، روسيه و لهستان براي نسخۀ ۲۵۶ گيگابايتي چيزي در حدود ۱۶۰۰ دلار است.

ميزان فروش آيفون‌ها سالانه بخش عمدۀ تجارت اپل را تحت تأثير قرار مي‌دهند و به نظر مي‌رسد اپل به اين نتيجه رسيده كه هواداران بسيار وفادار و مشتاق اين محصول، چنين جهشي در قيمت آيفون را نيز پذيرا خواهند بود. حركت اپل و البته بعضي سازندگان ديگر مانند سامسونگ، قيمت گوشي‌هاي هوشمند پرچمدار را به محدودۀ قيمت كامپيوترهاي كامل وارد كرده و اين افزايش قيمت‌ها فشار بيشتري به جيب علاقمندان تهيۀ محصولات پرچمدار شركت‌هاي بزرگ وارد خواهد كرد.

Touch ID، از ويژگي هاي آيفون ۱۰ كه ديگر نيست

علاقمندان آيفون مي‌توانند همزمان با جشن گرفتن براي ورود تكنولوژي جديد Face ID، براي فقدان Touch ID سوگواري كنند. قابليتي كه حداقل تاكنون قرار نيست زير پوست نمايشگر OLED آيفون ۱۰ حاضر باشد، در سال‌هاي گذشته به خوبي رشد كرده و توانسته بود به يكي از سريع‌ترين و امن‌ترين سيستم‌هاي باز كردن قفل در گوشي‌هاي هوشمند تبديل شود. نبود Touch ID مي‌تواند براي بسياري از خريداران آيفون ۱۰ ناراحت كننده باشد، به خصوص كه سيستم جديد هنوز نتوانسته خود را به خوبي ثابت كند. گفته مي‌شود Face ID ممكن است نتواند به طور پيوسته و به خصوص روي تمام نژادها و رنگ پوست‌ها عمل كند كه البته براي بررسي اين مسائل، بايد منتظر عرضۀ آيفون ۱۰ بود.

ضمن اينكه شك و ترديدهايي در مورد مسائل قانوني و حريم خصوصي در استفاده از Face ID‌ نيز وجود دارد. اين طور به نظر مي‌رسد كه هر شخص ثالثي، به سادگي بتواند با گرفتن گوشي در مقابل صورت صاحب آن، دستگاه را آنلاك كند و اين در مقابل اجبار شخص براي قرار دادن انگشت و باز كردن قفل آن، بسيار آسان‌تر و البته خطرناك‌تر است. البته با پنج بار فشار دادن دكمۀ كناري گوشي مي‌توان Face ID را غيرفعال نمود اما به نظر مي‌رسد در موقعيت‌هاي استرسي اين كار به سادگي قابل انجام نباشد. با توجه به اين مسئله، شايد بتوان گفت هنوز براي عرضۀ فناوري Face ID مقداري زود باشد.

پيچيدگي رابط كاربري و دشواري استفاده با يك دست

به دليل حذف شدن دكمۀ هوم و نبود حتي يك نسخۀ نرم‌افزاري از اين دكمه، رابط كاربري iOS 11 روي آيفون جديد به كلي تغيير كرده است. چندين جسچر و حالات كشيدن دست جديد براي اين محصول آماده شده كه يادگيري و به خاطر سپردن آن‌ها نيازمند وقت است و انجام بسياري از آن‌ها با يك دست، بسيار دشوار خواهد بود. براي بستن يك اپليكيشن بايد دست خود را از پايين صفحه به بالا بكشيد در حالي كه بالا كشيدن دست و نگه داشتن آن، بخش تعويض اپليكيشن‌هاي در حال اجرا را باز مي‌كند. براي دسترسي به Control Center نياز به كشيدن انگشت از گوشه سمت راست به پايين داريد و با كشيدن دست از سمت چپ به پايين، ليست هشدارها ديده خواهد شد.

تغييرات عجيب و غريب ديگري نيز وجود دارند، مثلاً با نگه داشتن يكي از دكمه‌هاي كناري به Siri دسترسي خواهيد داشت كه در نگاه اول به نظر مي‌رسد با تلاش براي خاموش كردن گوشي تداخلي داشته باشد. اما مهم‌ترين مشكل در مورد اين مسائل، احتمالاً به استفاده از آيفون ۱۰ با يك دست مربوط شود كه با توجه به اين حركات مورد نياز براي انجام كارها، بسياري از خصوصيات مفيد iOS 11 بي‌استفاده خواهند شد. در نتيجه بايد گفت، اگر صاحب يك جفت دست خيلي بزرگ نيستيد، آيفون ۱۰ براي شما يك ابزار دو دستي خواهد بود.

AppleCare+ از ويژگي هاي آيفون ۱۰ با قيمت ۱۹۹ دلار

اپل قيمت برنامۀ بيمه‌اي AppleCare+ كه در گذشته براي آيفون ۷ و حالا براي آيفون ۸ برابر ۱۲۹ دلار بود را براي آيفون ۱۰ به ۱۹۹ دلار رسانده است. البته افزايش قيمت مي‌توانست به نمايشگر گران‌تر آيفون ۱۰ مربوط باشد اما اپل براي تعمير صفحه نمايش شكسته از طريق AppleCare تنها ۲۹ دلار در نظر گرفته است. افزودن ۱۹۹ دلار به ۹۹۹ يعني خريد يك دستگاه ۱۱۴۹ دلاري و اين مي‌تواند تهيۀ آيفون ۱۰ را دشوارتر از گذشته كند.

در واقع AppleCare+ جزئي از برنامۀ ارتقاي آيفون اپل خواهد بود و افرادي كه از اين برنامه استفاده و گوشي را از اپل به طور مستقيم دريافت مي‌كنند از اين ويژگي هاي آيفون ۱۰ بهره خواهند برد اما بسياري از خريداران جزء استفاده‌كنندگان اين برنامه نيستند و ترجيح خواهند داد دستگاه را از اپراتورها خريداري كنند. با توجه به اين صفحه نمايش بزرگ و البته عليرغم ادعاي اپل در استفاده كردن از مستحكم‌ترين شيشه در تمام اسمارت‌فون‌هاي موجود، باز هم بسياري از خريداران حتماً به دنبال يك برنامۀ بيمه‌اي (يا حداقل يك قاب بزرگ و محكم) براي اين گوشي گران‌قيمت خواهند بود.

چيپ A11 Bionic و شارژ بي‌سيم كه روي آيفون ۸ نيز وجود دارند

اپل يك تصميم استراتژيك گرفته و از قدرتمندترين چيپ خود يعني A11 Bionic جديد هم روي آيفون ۸ و هم آيفون ۱۰ استفاده كرده است. با اين كار ديگر توسعه‌دهندگان مجبور نخواهند بود اپليكيشن‌هاي جديد خود را براي محصولات امسال، طوري طراحي كنند كه براي هر محصول به طور جداگانه بهينه شده باشد. اين كار يك حركت هوشمندانه است اما به هر حال تا حدودي ارزش آيفون ۱۰ را پايين آورده و برتري اين محصول را در نمايشگر OLED و تكنولوژي دوربين جلوي آن محدود مي‌كند. همين اتفاق براي ويژگي شارژ بي‌سيم نيز رخ داده و با توجه به پشت شيشه‌اي آيفون ۱۰ و خانواده آيفون ۸، اين خصوصيت نيز براي هر سه محصول وجود دارد.

وقتي به بررسي محصولات جديد اپل براي خريد يك اسمارت‌فون با سريع‌ترين چيپ ساخته شده توسط اين شركت و ويژگي هاي آيفون ۱۰ مانند شارژ بي‌سيم بپردازيد، ممكن است استفادۀ آيفون ۸ از روش امنيتي شناخته شده و امتحان پس دادۀ Touch ID آن هم با قيمتي پايين‌تر از آيفون ۱۰، اين محصول را جذاب‌تر از رقيب گران‌قيمت خود معرفي كند. البته به هر حال طرفداران دوآتشۀ خريد گران‌ترين و پيشرفته‌ترين محصولات بازار به اين مسائل توجهي نخواهند كرد و به سمت آيفون ۱۰ متمايل مي‌شوند اما ساير افراد، ممكن است دليل قانع‌كننده‌اي براي پرداخت اختلاف قيمت بين آيفون ۱۰ و دو محصول ديگر امسال پيدا نكنند.

persianpishraneh.com

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 36

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 363
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 71
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 125
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 659
  • بازدید ماه : 1279
  • بازدید سال : 23170
  • بازدید کلی : 2026001
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه