loading...

بازرگاني پرشين پيشرانه

پخش لوازم الكتريكي

بازدید : 563
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

راهنماي جامع و تخصصي خريد تلويزيون


خريد يك تلويزيون جديد، كار بسيار سخت و طاقت‌فرسايي است. مدل‌هاي بسيار متنوعي در بازار وجود دارند كه حتي با وجود اندازه و مشخصات نزديك به هم، بازه‌هاي قيمتي بسيار وسيعي را شامل مي‌شوند. توليدكننده‌ها و فروشندگان، در مورد ويژگي‌هاي مختلف، تكنولوژي‌هاي عجيب و غريب صوتي، ادعاهاي اغراق‌آميز در مورد كيفيت تصوير و بسياري از موارد ديگر صحبت مي‌كنند تا شما را به صرف هزينه‌هاي بيشتر ترغيب كنند. اين در حالي است كه دربارۀ تمام اين موارد، نظرات و عقايد كاملاً متناقضي در اينترنت هم ديده مي‌شود.


در اين مطلب، سعي شده اطلاعات نسبتاً جامعي در مورد تلويزيون‌ها و ويژگي‌هاي مهم آن‌ها كه در تصميم‌گيري شما مؤثر خواهند بود توضيح دهيم. حتي‌الامكان تلاش كرده‌ايم كه اين موارد را به ساده‌ترين زبان شرح دهيم. البته نمي‌توانيم ادعا كنيم كه اين مقاله مي‌تواند به تمامي سؤالات شما در مورد تلويزيون‌ها پاسخ دهد، اما مهم‌ترين موارد پوشش داده شده‌اند و در صورت پيدا نكردن پاسخ خود در موضوع خاصي نيز، مي‌توانيد در بخش نظرات همين مطلب سؤال خود را بپرسيد. حتماً تا جاي ممكن راهنمايي‌تان خواهيم كرد.


سه قانون براي خريد تلويزيون

۱- ناديده گرفتن (اكثر) مشخصات

به طور كلي اين طور در نظر داشته باشيد كه جدول مشخصات تلويزيون‌ها، ابزاري براي متقاعد كردن شما در خريد گران‌قيمت‌ترين محصولات است. شايد تنها اعداد كاملاً قابل اعتماد در اين قسمت، پورت‌هاي ورودي تلويزيون، وزن و ابعاد آن باشد.

پيشنهاد ما اين است كه بيشتر مشخصات و ادعاهاي سازندگان و فروشندگان را نشنيده بگيريد. جدول مشخصات براي مقايسۀ تلويزيون‌ها از حيث دارا بودن ويژگي‌هاي مختلف مانند HDR، هوشمند بودن يا چنين مواردي مفيد است اما براي مقاصدي مانند مقايسه كيفيت تصوير دو محصول مختلف، واقعاً نمي‌توان به اين جدول و عناوين تجاري مربوط به شركت‌هاي مختلف اعتماد كرد.

۲- هرچه بزرگ‌تر، بهتر

پيشنهاد ما در مورد اندازۀ تلويزيون، حداقل يك مدل ۴۰ اينچي براي تلويزيون مورد استفاده در اتاق كوچك و يك مدل ۵۵ اينچي به بالا براي اتاق‌هاي بزرگ است.

در واقع، بيش از «ويژگي»هايي مانند رزولوشن ۴K، HDR، هوشمند بودن يا داشتن يك كنترل از راه دور خاص، سرمايه‌گذاري روي سايز صفحه نمايش تلويزيون اهميت دارد. يكي از ناراحتي‌هاي رايج پس از خريد تلويزيون بسياري از افراد، پشيماني در مورد تهيه نكردن يك مدل بزرگ‌تر است.

البته اگر قصد جا دادن تلويزيون جديد خود در ميز تلويزيون يا هر بخش ديگر از دكوراسيون موجود خود را داريد، بايد در نظر داشته باشيد كه محصولي كه تهيه مي‌كند چند سانتي‌متري كوچك‌تر از فضاي در نظر گرفته شده باشد تا از نظر تهويه نيز مشكلي نداشته باشد. البته به جاي اين كار و در صورتي كه پول اضافه داريد، مي‌توانيد دكوراسيون قبلي را دور ريخته و با توجه به سايز تلويزيون جديدتان، محل قرارگيري آن را درست كنيد.

۳- در نظر گرفتن ۴K و HDR

تلويزيون‌هايي كه از رزولوشن ۴K استفاده مي‌كنند و البته با نام (Ultra High Definition) نيز شناخته مي‌شوند، چهار برابر مدل‌هاي با رزولوشن ۱۰۸۰p پيكسل در خود جاي مي‌دهند. به نظر پيشرفت بزرگي مي‌رسد اما نكته‌اي كه وجود دارد اين است كه در واقع تشخيص تفاوت وضوح بين يك تلويزيون ۴K با يك HDTV خوب به خصوص در اندازه‌هاي متوسط، با چشم معمولي چندان آسان نيست.

اما از طرف ديگر، فرايند ساخت تلويزيون‌هاي ۴K آسان‌تر از گذشته شده و همين مسئله به توليدكنندگان اجازه مي‌دهد كه محصولات جديد خود را با اين رزولوشن، با قيمت مناسب‌تري توليد كنند. اين روزها اكثر مدل‌هاي با سايز بزرگ، با رزولوشن ۴K توليد مي‌شوند و رزولوشن‌هاي ۱۰۸۰p و پايين‌تر در حال تبديل شدن به گزينه‌هاي قديمي و از مد افتاده هستند.

در مجموع، اگر قصد صرف هزينۀ خيلي بالا نداريد و به خصوص به دنبال مدل‌هاي با سايز نه چندان بزرگ هستيد، با توجه به نامحسوس بودن تفاوت اين رزولوشن‌ها و به علاوه، كمبود محتواي ۴K در كانال‌هاي تلويزيوني و حتي فيلم‌هاي قابل دانلود، تهيۀ يك مدل با رزولوشن ۱۰۸۰p به شما توصيه مي‌شود اما در غير اين صورت، مي‌توانيد با ديد آينده‌نگرانه، به دنبال خريد يك تلويزيون ۴K برويد.

بسياري از محصولات ۴K جديد موجود در بازار، از HDR نيز پشتيباني مي‌كنند. با كمك HDR، شاهد كنتراست و رنگ بهتري خواهيم بود و ميزان بهبود اين تكنولوژي نسبت به حالت معمولي، بسيار محسوس‌تر از تفاوت ۴K و ۱۰۸۰p است. البته ميزان اين بهبود، بستگي به خود تلويزيون نيز دارد و اين را نيز بايد در نظر داشت كه اين تفاوت، وابسته به اين است كه محتوايي كه تماشا مي‌كنيد، HDR باشد يا خير.

همان طور كه اشاره كرديم، هنوز فيلم‌ها و ساير محتواي ۴K زيادي در دسترس نيستند و اوضاع براي HDR بدتر نيز هست. سرويس‌هاي آنلايني مانند نت‌فليكس و آمازون، هر دو تكنولوژي را در اختيار بينندگان قرار مي‌دهند اما در آن‌ها نيز، عناوين محدودي وجود دارند كه ۴K و HDR باشند. ضمن اينكه هنوز حتي در امريكا هم هيچ شبكۀ تلويزيوني به واقع محتواي ۴K يا HDR ارائه نمي‌دهد.

نهايتاً بايد گفت كه در مورد HDR نيز مانند ۴K، بايد به بودجه‌ و نگاه به آيندۀ خود توجه داشته باشيد. پشتيباني از HDR تفاوت زيادي در كيفيت تصوير ايجاد خواهد كرد اما براي اينكه محتواي HDR تبديل به يك محتواي متداول و معمول شود، احتمالاً بايد چند سالي صبر كنيد.

كيفيت تصوير

مهم‌ترين ويژگي تلويزيون‌ها كه توليدكنندگان در مورد آن تبليغ مي‌كنند، كيفيت تصاوير هر تلويزيون است. اكثر خريداران نيز بيشتر همين فاكتور را براي خريد خود در نظر مي‌گيرند.

اگر كيفيت تصوير، براي شما اهميت چنداني نداشته باشد، مي‌توانيد به سادگي با ليست كردن تلويزيون‌هاي برندهاي مورد علاقۀ خود بر اساس سايز دلخواه و به ترتيب قيمت، ارزان‌ترين گزينۀ ليست را انتخاب كنيد يا به كلي اين بخش از مقاله را ناديده بگيريد.

در كل مي‌توانيم نكات زير را به عنوان اصول اصلي در مورد كيفيت تصوير تلويزيون‌هاي مختلف موجود در بازار در نظر داشته باشيم:

  • تلويزيون‌هاي OLED از نظر كيفيت تصوير، بهترين گزينه‌ها هستند. البته اين مدل‌ها هنوز خيلي گران هستند.
  • تقريباً تمام تلويزيون‌ها از تكنولوژي LED LCD استفاده مي‌كنند كه (علي‌رغم شباهت در استفاده از LED) بسيار با تكنولوژي OLED متفاوت است.
  • تلويزيون‌هاي LED LCD كه از تكنولوژي «تاريكي موضعي» يا local dimming استفاده مي‌كنند معمولاً از سايز مدل‌هاي LED LCD برتر هستند.
  • مدل‌هاي LED LCD از نوع full-array كه در آن در تمام سطح پشتي پنل، LEDها قرار دارند معمولاً بهتر از مدل‌هاي edge-lit هستند كه LEDهاي آن فقط روي لبه‌هاي پنل كار گذاشته شده‌اند.
  • توانايي در توليد رنگ سياه عميق‌تر – كه از آن معمولاً به كنتراست بالا تعبير مي‌شود – يكي از مهم‌ترين عناصر در تعيين كيفيت تصوير محصول است.
  • اشباع رنگ يا color saturation كه مستقيماً تحت تأثير سطح كنتراست قرار مي‌گيرند، دومين موضوع مهم و پس از آن، دقت رنگ تلويزيون است.
  • در يك اتاق روشن، صفحات مات در مجموع نسبت به صفحات براق از نظر كاهش بازتاب نورها بهتر عمل مي‌كنند. البته بهترين مدل‌هاي موجود با صفحه براق هم مي‌توانند سطح رنگ مشكي خوب خود را حفظ كنند.
  • فاكتورهايي كه اهميت كمتري دارند شامل پهنۀ رنگي يا color gamut، پردازش ويدئو، حداكثر نور خروجي و رزولوشن دستگاه در حد ۴K يا ۱۰۸۰p بودن تصوير تلويزيون هستند.
  • بسياري از افراد متوجه چيزي كه متخصصان آن را «اثر سريال‌هاي آبكي» يا Soap Opera Effect مي‌نامند و براي كاهش تار شدن تصوير در تلويزيون‌ها وجود دارد نمي‌شوند و شايد حتي ترجيح دهند اين ويژگي در تلويزيونشان وجود نداشته باشد.
  • تنظيمات تصويري ضعيف روي يك تلويزيون خوب معمولاً بدتر از تنظيمات تصويري كاليبره شده روي يك تلويزيون ضعيف ديده مي‌شود.

در مجموع، بايد گفت كه كيفيت تصوير خيلي پيچيده‌تر از قضاوت بر اساس تعداد پيكسل‌ها يا بررسي جدول مشخصات محصول است و بهترين راه براي فهميدن كيفيت تصوير يك تلويزيون، مطالعۀ نقدها و بررسي‌ها در مورد آن محصول در سايت‌هاي تخصصي است. حتي اگر كسي در مورد خوب بودن يك تلويزيون نظر مي‌دهد، بهتر است از او در مورد اينكه «چرا اين محصول از نظر او خوب است؟» توضيح بخواهيد.

مواردي فراتر از كيفيت تصوير

از طرفي، من شخصاً براي خريد تلويزيون هيچ يك از مواردي كه در ادامه مي‌آيند را در نظر نمي‌گيرم اما از طرف ديگر، اين ويژگي‌ها معمولاً روي بهترين تلويزيون‌ها وجود دارند و البته باعث افزايش قيمت آن‌ها نيز مي‌شوند پس شناسايي آن‌ها خالي از لطف نيست.

تلويزيون هوشمند

از آن‌جا كه با اتصال دانگل‌هاي سادۀ HDMI يا يك باكس نه چندان گران‌قيمت به تلويزيون، مي‌توانيد از اكثر ويژگي‌هاي تلويزيون‌ها هوشمند مانند دسترسي به آمازون و نت‌فليكس استفاده كنيد، حضور اپليكيشن‌ها به طور اختصاصي روي تلويزيون تا حدودي اضافي به نظر مي‌رسد. بر اين اساس ممكن است تهيۀ يك تلويزيون معمولي يا يك هوشمند ارزان‌قيمت مثل Roku TV شركت TCL، عاقلانه‌تر باشد.

تلويزيون‌هاي خميده

بحث‌هاي زيادي در مورد تلويزيون‌هاي خميده كه اتفاقاً از نظر قيمتي بسيار گران‌تر هم هستند وجود دارد اما به طور خلاصه مي‌توان گفت كه از نظر كيفيت، اين محصولات برتري چنداني نسبت به مدل‌هاي معمولي ندارند و انتخاب آن‌ها تنها مي‌تواند از نظر زيبايي و ظاهري قابل توجيه باشد. به نظر ما كه ارزش صرف هزينۀ بالاتر را ندارند.

سه‌بعدي

مدتي روي وجود اين خصوصيت روي تلويزيون‌ها تبليغ بسيار زيادي مي‌شد اما حالا ديگر با قدرت مي‌توانيم بگوييم كه «دوران كوتاه تلويزيون‌هاي سه‌بعدي به پايان رسيده است». سال گذشتۀ ميلادي دو برند مهم در توليد تلويزيون يعني سوني و ال‌جي به كلي پشتيباني از فناوري سه‌بعدي را رها كردند. كاري كه سامسونگ، ويزيو و بسياري از شركت‌هاي ديگر نيز انجام داده‌اند.

كنترل از راه دور

اگر قصد استفاده از كنترل‌هاي همه‌منظوره يا كنترل ست‌تاپ‌باكس خود را نداريد، حواستان به كنترل موجود در جعبۀ تلويزيون خود نيز باشد. ما استفاده از كنترل‌هاي همه‌منظوره كه بتوان با آن به دستگاه‌هاي مختلف (مثلاً كولر، در سيستم جديد سامسونگ) فرمان داد را ترجيح مي‌دهيم. كنترل‌هاي فانتزي كه از تاچ‌پد و فرمان‌هاي حركتي پشتيباني مي‌كنند جالب هستند اما هميشه يك كنترل همه‌منظوره مي‌تواند بهتر باشد و كنترل تلويزيون را براي هميشه به داخل كشوي اتاقتان تبعيد كند.

اتصالات

تصميم‌گيري در اين زمينه با توجه به كاهش تعداد ورودي‌هاي مهم به تلويزيون تنها يك نوع ورودي يعني HDMI بسيار آسان‌تر شده است. مي‌توانيد تنها به تعداد پورت‌هاي HDMI تلويزيون توجه كنيد كه به اندازۀ دستگاه‌هايي كه شما مي‌خواهيد هم‌زمان به آن متصل كنيد روي محصول موجود باشند يا اگر قصد خرج پول بيشتري داريد، يكي دو پورت بيش از مقدار نياز نيز ضرري نخواهد داشت. ورودي USB يا شكاف كارت SD نيز براي نمايش عكس يا فيلم‌ها مناسب است. تنها در صورتي كه دستگاه‌هاي قديمي‌تر مانند يك كنسول بازي قديمي بدون HDMI داريد، بايد حواستان به پورت‌هاي آنالوگ نيز باشد.

مي‌توان HDMI 2.0 يا ۲٫۰a به همراه HDCP 2.2 و رمزگشايي HEVC را ضرورت‌هاي مورد نياز روي يك تلويزيون ۴K دانست اما باز هم مي‌بينيم كه همۀ اين موارد تقريباً روي تمام تلويزيون‌هاي ۴K وجود دارند. ضمن اينكه در مورد خريد كابل‌هاي HDMI، مي‌توانيد به ارزان‌ترين آن‌ها نيز بسنده كنيد.

باريك بودن

از آن‌جا كه تلويزيون‌ها اساساً جزو اثاث منزل به حساب مي‌آيند، توليدكننده‌ها تلاش زيادي در باريك‌تر كردن و كوچك‌تر كردن حجم آن‌ها دارند. براي مثال مي‌توان به تلويزيون OLED و فوق باريك W7 ال‌جي توجه كرد كه به عنوان wallpaper TV از آن ياد مي‌كنند. بسياري از تلويزيون‌هاي امروزي، فريم‌هاي بسيار باريكي دارند كه به نظر مي‌رسد تام سطح دستگاه را تصوير تشكيل مي‌دهد و وقتي به ديوار وصل مي‌شوند يا از كنار به آن‌ها نگاه مي‌كنيم، همان قاب كوچك نيز ديده نمي‌شود. البته متأسفانه تلويزيون‌هاي باريك از نوع LED-backlit LCD با بعضي مشكلات كوچك در مورد يكنواختي نور روبرو هستند.

پرسش‌هاي متداول

بهترين برند تلويزيون كدام است؟

نمي‌توان پاسخ مشخصي به اين سؤال داد. در كل طرفداري از يك برند خاص در اكثر زمينه‌ها، به جز مسائل احساسي و تعصب، نتيجۀ فني چندان مناسبي نخواهد داشت. بهترين راه براي انتخاب يك محصول مناسب، تست كردن آن محصول، به خصوص در صورت امكان در كنار ساير رقباي آن است. اكثر برندهاي موجود در بازار كيفيت حداقلي لازم را دارند و هر كدام امتيازهايي مثل ويژگي‌هاي اختصاصي از نظر هوشمندي يا كنترل از راه دور يا به صرفه بودن از نظر قيمت را دارند. اين موضوع در مورد محصولات توليد داخل نيز صدق مي‌كند. بهتر است در اين زمينه به ما اعتماد كرده و محصولات شركت‌هاي مختلف را با توجه به بازۀ قيمتي مورد نظر، امتحان كنيد.

بهترين تلويزيون براي بازي كردن يا تماشاي مسابقات ورزشي كدام است؟


سؤال جالبي است اما ما معتقديم بهترين تلويزيون براي تماشاي همه چيز، كه از نظر سطح كنتراست، رنگ و سايز ويژگي‌هاي استاندارد قوي باشد، براي بازي يا فوتبال ديدن هم مناسب است. مسائلي مثل motion resolution با توجه به اينكه اكثر تار شدن تصوير در صحنه‌هاي ورزشي از فرستنده ناشي مي‌شود يا input lag كه با استفاده از حالت‌هاي گيمينگ كه روي بسياري از تلويزيون‌هاي امروزي موجود است از بين مي‌رود چندان موارد قابل اعتنايي در انتخاب تلويزيون به حساب نمي‌آيند.

اين همه تنظيمات تصويري به چه دردي مي‌خورند؟

اصولاً تنظيم تصوير روي بسياري از تلويزيون‌ها اهميت بالايي دارد اما مي‌توان گفت انتخاب حالت‌هاي مختلف موجود روي تلويزيون‌ها مانند حالت «فيلم»، حالت «سينمايي»، «ورزشي» و مثل اين‌ها معمولاً نتايج رضايت‌بخشي در وضعيت‌هاي مختلف به دنبال دارند. اگر هم اين حالات شما را راضي نكند، بايد بگوييم تنظيمات جزئي‌تر نيز مي‌توانند تأثير خوبي روي كيفيت تصوير داشته باشند كه البته توضيح بيشتر در مورد اين تنظيمات، نياز به مقالۀ جداگانه‌اي خواهد داشت.

كدام لوازم جانبي را براي تلويزيون تهيه كنم؟


بار ديگر تأكيد مي‌كنيم كه مي‌توان گفت تمام كابل‌هاي HDMI، پاسخگوي نياز شما هستند. تهيۀ يك كنترل همه‌منظوره نيز مي‌تواند مناسب باشد. علاوه بر اين‌ها، از نظر تجهيزات ويدئويي، اضافه كردن يك پخش‌كنندۀ خوب و از نظر بحث صوتي، اسپيكرهاي قدرتمند و باكيفيت مي‌توانند جزو موارد مهم در بهبود تجربه استفاده از يك تلويزيون باشند.

يك تلويزيون جديد چقدر عمر مي‌كند؟

مي‌توانيم به اين سؤال خيلي كوتاه پاسخ دهيم كه «خيلي زياد»! قرار نيست تلويزيوني كه تهيه مي‌كنيد، فقط براي يكي دو سال ميهمان منزل شما باشد. يك تلويزيون خوب سال‌ها بايد نياز شما را برطرف كند كه در اكثر موارد حداقل از نظر عملكرد دستگاه‌ها، همين اتفاق مي‌افتد.

آيا مي‌توان از تلويزيون به عنوان مانيتور استفاده كرد؟

بله مي‌توان اما تجربۀ ما نشان مي‌دهد كه بعضي موارد مانند بحث تناسب سايز تلويزيون براي استفاده از فاصلۀ بسيار نزديك را نيز بايد در نظر گرفت.

چرا در اين مقاله به تلويزيون‌هاي پلاسما اشاره‌اي نشده؟

زيرا آخرين مدل‌هاي پلاسما در سال ۲۰۱۴ توليد شده‌اند و ديگر چنين محصولاتي توليد نمي‌شوند. در واقع پلاسماها كاملاً از رده خارج شده‌اند.

واقعاً عناويني مثل QLED، SUHD، Super UHD، Triluminos، Quantum Dots، UHD Alliance Premium Certified و مثل اين‌ها به چه معناست؟

وقتي در اوايل مقاله در مورد ناديده گرفتن بسياري از خصوصيات صحبت مي‌كرديم، اين عبارات جزو موارد اصلي براي بي‌اعتنايي بودند. زياد آن‌ها را جدي نگيريد؛ البته شناخت منظور توليدكننده‌ها از اين عبارات هم مي‌تواند موضوع يك مقالۀ جداگانه باشد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 36

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 363
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 94
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 79
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 556
  • بازدید ماه : 1176
  • بازدید سال : 23067
  • بازدید کلی : 2025898
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه